Hoe gaat dat eigenlijk, mediation

Samenwerkingsproblemen zijn ontstaan in de interactie tussen de mensen en in die setting moeten ze ook worden opgelost. Wij starten daarom meestal direct met alle deelnemers 'aan tafel'. Maar soms is het de uitdrukkelijke voorkeur van partijen of zijn er andere redenen om met individuele intakegesprekken te beginnen.

Het mediationproces

Een mediation begint met de ondertekening van de mediationovereenkomst. Die overeenkomst naar het model van de Mediatorsfederatie Nederland (MfN), het bijbehorende MfN-reglement, de Gedragsregels voor de MfN-registermediator en ons Privacyreglement krijgt u natuurlijk vooraf toegestuurd.

Oorzaken voor de ontstane situatie liggen per definitie in het verleden. Als 'oud zeer' een belemmering vormt, dan moet dat vaak eerst worden opgeruimd, soms is een sorry nodig of moet een streep onder het verleden worden gezet. En dan kan het mediationproces zich op de toekomst richten want daar, en niet in 't verleden, liggen oplossingen. Back to the future! Een enkele keer wordt door alle partijen uitsluitend een respectvolle, zakelijke beeindiging gewenst. 

‌Anders dan bij een juridische procedure of arbitrage geeft u oplossingen zelf vorm. Het is begrijpelijk dat u aan het begin van een mediation nog geen idee heeft over hoe die er uit zou moeten zien. De mediator helpt u daarbij. En een oplossing is 'alles' waarover u het als partijen samen eens kunt worden. Of dat nu doorgaan is of uit elkaar. Mede afhankelijk van de aard van oplossingen kunnen gemaakte afspraken schriftelijk worden vastgelegd en ondertekend.

Bijeenkomsten duren circa maximaal 2 uur en zijn 'bij u'. Hoeveel er in uw situatie nodig zijn, is lastig te zeggen. Voor wat het waard is: een gemiddelde mediation vraagt 3 tot 5 sessies. Waarbij we na uiterlijk 3 bijeenkomsten kunnen beoordelen of het sowieso zin heeft om door te gaan. Met welk interval bijeenkomsten worden gepland en wanneer, beslist u samen met de mediator.
We bellen u met plezier - en snel - terug
Als u ons uw naam en telefoonnummer of e-mailadres stuurt, eventueel zegt wanneer u te bereiken bent, dan nemen wij, direct of wanneer het ú uitkomt, contact op.
Bedankt voor uw verzoek! 
‌Wij zullen spoedig contact met u opnemen.
Verstuur
Heeft úw samenwerking koorts?
Vraagt u zich af of uw samenwerking 'koortsvrij' en gezond is? Meet dan binnen 5 minuten, gratis en anoniem de temperatuur van uw samenwerking. 
‌Ga naar: praktijkthermometer.nl, beantwoord 23 stellingen met 'eens, oneens of neutraal', geef bij 2 vragen een rapportcijfer en zie de uitkomst: 'geen koorts, verhoging, koorts of hoge koorts'. 

‌Voor HUISARTSEN is er in samenwerking met de LHV de samenwerkingsthermometer.nl

‌speciaal voor ‌FYSIOTHERAPEUTEN is er met het KNGF diagnosesamenwerking.nl 

‌en voor DOKTERSASSISTENTEN heeft de NVDA de 
‌nvda-teamthermometer.nl
Bezig met een nieuwe samenwerking?
Samenwerkingsproblemen blijken bijna altijd over dezelfde thema’s te gaan. Dat wetend, is het toch verstandiger die onderwerpen te bespreken bij de start of vóór er problemen ontstaan? Fundamed doet precies dat. Met alle leden van de samenwerking worden, onder leiding van een ervaren procescoach, al die potentiële struikelblokken besproken, soms diepgaand. 

‌Zo ontstaat zicht op elkaars ideeën, wensen en verwachtingen en 'wie die ander is'. Daarmee wordt de basis gelegd voor duurzaam samenwerken of het wordt (tijdig) duidelijk dat er onoverkomelijke verschillen zijn.

‌Wilt u meer informatie neem dan contact met ons op per telefoon, e-mail, via het contactformulier bij 'Contact' of ga naar de website van Fundamed op fundamed.nl
Contact
U kunt ons - ook buiten kantooruren - bellen van maandag tot en met zaterdag.
085 - 130 8 730‬
06 - 53 570 252